Reseförsäkring

Här har vi samlat lite information om vad du ska tänka på innan och under en resa. Om du har ytterligare frågor ber vi dig kontakta ditt lokala bankkontor eller Telefonbanken.
Nedan följer en lista på saker som det är bra att gå igenom innan man ger sig ut på en resa.

För att bevisa att du är försäkrad genom din hemförsäkring behöver du ett resebevis. Resebeviset följer med ditt försäkringsbrev. Om du inte har kvar ditt försäkringsbrev kan du skriva ut ett nytt via Internetbanken eller genom att kontakta Telefonbanken.

Reser du inom EU och behöver vård ska du använda ditt EU-kort som du beställer genom Försäkringskassan (varje familjemedlem behöver ett eget EU-kort). Med EU-kortet betalar du lika mycket för sjuk-och tandvård som landets invånare. I vissa länder är vård helt kostnadsfri eller mindre än reseskyddets självrisk.

Du som är kroniskt sjuk, behandlas eller nyligen behandlats för en sjukdom eller skada kan behöva göra en medicinsk förhandsbedömning innan du reser utomlands.

Reseskyddet gäller inte för vårdkostnader, resekostnader eller hemtransporter som uppstår efter symtom du har haft och sökt vård för innan avresan – utan endast vid plötsliga och oförutsedda sjukdomar och olycksfall under resan.

Den kostnadsfria förhandsbedömningen ger dig svar om du kommer att omfattas av din försäkring, om du är sjuk eller skadad innan du reser - så att du kan känna dig trygg.

Kostnadfri medicinsk förhandsbedömning

Vi rekommenderar att alltid läsa på om vad som gäller i landet du ska resa till. T.ex. klimat, föda, trafik, sjukdomar - men också det politiska säkerhetsmässiga läget. Det är alltid bättre att vara förberedd och förutseende!

Det kan till exempel handla om bra saker att tänka på när det gäller klimat, föda, trafik, sjukdomar – men också om det politiska och säkerhetsmässiga läget.

Här nedan länkar vi till Vårdguiden som kan ge dig en bra bild kring de förstnämnda faktorerna medan Sveriges Ambassader kan ge dig en bild kring säkerheten.

Reseråd för olika länder från Vårdguiden

Reseinformation per land från Sveriges Ambassader

Ladda ner UD:s app för reseinformation

När du vistas utomlands är det bra om du har sparat viktiga telefonnummer i förväg.

Förutom kontaktuppgifter till oss om något skulle hända så rekommenderar vi att du sparar telefonnumret till en anhörig som "ICE – in case of emergency". Då vet sjukvårdspersonal hur de ska komma i kontakt med anhöriga.

Inom EU är larmnumret alltid 112 – besöker du ett land utanför EU, ta för vana att lära dig det larmnummer som gäller.

Du hittar våra kontaktuppgifter samt länk till skadeanmälan på webben längst ner på den här sidan.

Hitta en vårdgivare som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet. Då kan du använda ditt EU-kort från Försäkringskassan.

Med EU-kortet betalar du lika mycket för sjuk- och tandvård som landets invånare. I vissa länder är vård helt kostnadsfri eller mindre än reseskyddets självrisk på 750 kronor respektive 1.500 kronor beroende på försäkringens omfattning.

Vårdgivare ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet

Kontakta någon av våra larmcentraler så hjälper de dig att hitta en offentlig vårdgivare som du kan vända dig till. Du hittar telefonnummer till larmcentralerna längst ner på den här sidan.

Mer om EU-kortet och om länder Sverige har konvention med

Om du blir allvarligare skadad eller sjuk och behöver vård ska du kontakta någon av våra larmcentraler direkt – innan du vänder dig till en vårdgivare.

Vi vill se till att du redan från början hamnar på ett kvalitetssäkrat vårdställe och får nödvändig och skälig vård som vi kan ersätta. Kontaktar du larmcentralen först kan vi också snabbare lämna betalningsgaranti vid höga vårdkostnader.

Om din hemresa behöver ändras ska vår larmcentral även godkänna detta i förväg – och då är det viktigt att kontakten finns tidigt. Du hittar telefonnummer till larmcentralerna längst ner på den här sidan.

Se till att spara kvitton, fakturor och handlingar på egna utlägg för vård, mediciner och resor till och från vård.

Vi behöver underlag och medicinska handlingar för att göra en korrekt bedömning av din ersättning. Din läkare i Sverige kan också behöva den informationen för att ge dig rätt fortsatt vård.

Kontakta oss när du kommer hem igen så kan vi reda ut om du har rätt till ytterligare ersättning.

Har du haft egna utlägg så kan du få ersättning för vissa merkostnader. Om du varit intagen på sjukhus eller ordinerats sängläge av läkare kan vi lämna viss ersättning för outnyttjad resekostnad.

Du hittar både telefonnummer till skadeanmälan samt länk till webbskadeanmälan längst ner på den här sidan.

Om det uppstår en naturkatastrof, smittspridning eller terrorhandling utomlands ersätter vi nödvändiga och skäliga merkostnader för att ta sig till säkrare plats.

Försäkringen gäller inte för kostnader som har samband med graviditet och förlossning efter vecka 28, även om det finns flygbolag som accepterar att man reser senare i graviditeten.

Sjukvårdssystemet i USA är både speciellt och kostsamt. Om du råkar ut för sjukdom eller skada ska du alltid kontakta våra larmcentraler direkt.

Vi förhandlar oftast om priset direkt med sjukhuset, men fakturan kan skickas från ett externt bolag utanför sjukhuset. Ibland händer det att de skickar påminnelser direkt till dig som fått vård.

Kontakta oss direkt på telefon om du får påminnelser eller känner dig osäker. Du hittar telefonnummer till våra skadereglerare längst ner på den här sidan.

Reseförsäkringen gäller utanför Norden vid resa under de första 45 dagarna, räknat från avresedagen från hemorten i Sverige. Om du ska vara borta längre än 45 dagar, tänk på att kontakta din bank innan du reser för att förlänga reseskyddet.

Befinner du dig på resa ska läkaren på vistelseorten ge ordination om vilken behandling som är nödvändig. Vi godkänner i dessa fall inte anmälningar via appar eller webdoktorer. Blir du däremot sjuk innan avresa i Sverige likställer vi dessa tjänster med läkarbesök.

1. Försök avboka resan hos arrangören

Kontakta din researrangör och ta reda på hur mycket av resekostnaden du eventuellt kan få tillbaka.

Varför? De flesta researrangörer betalar tillbaka hela eller vissa delar av resan beroende på hur tidigt den avbokas. Även flygskatten kan återbetalas av flygbolaget.

2. Ordna ett läkarintyg

Träffa en läkare för att få ett intyg där det framgår varför läkaren avråder från din resa.

Varför? Enligt våra försäkringsvillkor så är det läkaren som ska avråda från resan och vi behöver även veta att resan inte bokats trots läkares avrådan.

3. Kontakta oss för att anmäla

Anmäl skadan till oss och uppge om du har något mer avbeställningsskydd.

Varför? Många har – ibland ovetandes – flera olika avbeställningsskydd, till exempel genom kortet du betalat resan med. I sådant fall kommer de olika bolagen att dela på kostnaden enligt en överenskommelse i försäkringsbranschen. Du kan inte få ersättning från flera bolag samtidigt, utan blir då återbetalningsskyldig.

Kontakta oss

Du hittar både telefonnummer till skadeanmälan samt länk till webbskadeanmälan längst ner på den här sidan.

Om du är sjuk eller skadad innan resan

Du som är kroniskt sjuk, behandlas eller nyligen behandlats för en sjukdom eller skada kan behöva göra en medicinsk förhandsbedömning innan du reser utomlands.

Reseskyddet gäller inte för vårdkostnader, resekostnader eller hemtransporter som uppstår efter symtom du har haft och sökt vård för innan avresan – utan endast vid plötsliga och oförutsedda sjukdomar och olycksfall under resa.

Den kostnadsfria förhandsbedömningen visar hur stor risken är att den sjukdom du redan har kan förvärras under resan och kräva behandling på resmålet. Genom att svara på några frågor får du en bedömning om du kommer att omfattas av försäkringen när du reser.

Viktigt innan du reser!

Det räcker inte att din läkare ger dig klartecken att resa. Är du försäkrad hos oss är det bara SOS International eller Falck Global Assistance som kan besluta och ge ett förhandsbesked om din sjukdom eller skada är ersättningsbar på resan.

Omfattas du av försäkringen på resan?

Här kan du få en bedömning om du kommer att omfattas av din försäkring, när du är sjuk eller skadad före avresan. Frågorna besvaras hos våra partner - antingen SOS international eller Falck Global Assistance.

Förhandsbedömning - SOS International

Med EU-kortet betalar du lika mycket för sjuk- och tandvård som landets invånare. Klicka på länken nedan för att beställa EU-kortet.

Beställ EU-kortet

Skada inom Sverige

0771 - 23 33 33

Vardagar 08.00 - 17.00 

Vid akuta skador, ring Tre Kronor Jour dygnet runt.
020 - 57 16 00

Skada utomlands - dygnet runt

+45 70 10 50 50

SOS International

+46 8 587 717 76

Falck Global Assistance